maandag 11 juni 2012

Eerste jong vliegt uit

De eerste boerenzwaluw van 2012 in boerderij Stokkink is vandaag uitgevlogen. Een eenling, van het eerste paar van dit jaar, waarvan het mannetje al op 23 maart arriveerde. Op 21 mei kropen de jongen uit het ei. Alles leek voorspoedig te gaan, totdat ik woensdag 6 juni twee dode jongen onder het nest zag liggen. Jongen die al even dood waren. Toen vroeg ik me af of dit aan de kou lag, of aan een probleem bij de ouders. Merk- waardig is dat de ouders al bezig zijn met de aanzet tot een nieuw nest, op een contactdoos voor de elektriciteit, op de dag dat hun enige jong uitvliegt. Ik wist dat het jong vanmorgen het nest had verlaten, maar kon het aanvankelijk niet terugvinden. Angstige kreten van de ouders, die mij begeleidden bij het openen van een deur, hebben me later toch de zitplek verraden. Op een leiding boven de deur die ik wilde openen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten